måndag, maj 26, 2008

Varulv

Hade jag haft samma ordförråd som Karl-Bertil Jonssons pappa Tyko hade jag antagligen idag utbrustit: "Jag har närt en varulv vid min barm"
Då min dotter står och äter rå blodpudding och när jag försöker ta skivorna för att steka dom ropar hon hysteriskt NEJ jag vill ha mera sånt!!!

Men när jag någon timme senare ser henne sova i sin säng är det nog så långt från en varulv man kan komma, snarare är det ett oskyldigt lamm som jag redan känner stor oro inför vilka slags hemska varulvar hon kommer stöta på i livet.

Varenda hemsk sak jag läser i tidningen kan jag oroa mig för. Att det ska drabba mina barn. Att jag måste tänka på att försöka skydda mina barn från jordbävningar, knark, hela förbannade internet, drunkning, alkohol, kidnappningar, HIV, löss, cancer, fetma, anorexi, självmord, egoism och så håller det på, det kommer nästan alltid till ytterligare en sak för varje tidning jag läser.

Men vissa dagar emellanåt struntar jag i att läsa tidningens första del utan går direkt på del 3, nöjesdelen. Då brukar det inte bli något tillägg i oroslistan och det är bra för mitt förnuft. Då brukar det bli lättare att hantera oron de dagar när jag låter den gnaga lite till på mig.....

Inga kommentarer: