lördag, maj 24, 2008

Julpynt

Checka in datumet först innan ni läser. Jag har idag nämligen tagit ner mitt sista julpynt!!!
Jag var inne o fikade hos grannen och från deras ovanvåning ser man jättebra ner på vårat lilla hus och till min fasa ser jag hur hemmablind jag blivit. I vårt fönster vid trappan upp till vår ovanvåning hänger prydliga röda hjärtan i trä. Ett snyggt julpynt som min kära sambo tillverkade i träslöjden. Ett av de få "ära-vare-gud-i-höjden-detta-har-jag-gjort-i-slöjden-verk-som-skulle-kunna-säljas-på-designtorget". Alltså ett snyggt julpynt, men än dock ett julpynt.
Klantig som jag var utbrister jag till grannen att "Men hjälp, nu måste jag verkligen ta ner vårt julpynt" Varpå hon svarar att hon först trodde det var ett julpynt, men att hon i slutet av februari började tvivla, för att sedan övergå till att tro att det var en inredningsdetalj. Hon påstod snällt att hon tyckte att det såg gulligt ut med den där, men jag tror att det enda som var gulligt var att hon inte bröt ut i hysteriskt skrattanfall över att jag har julpynt in i sommarmånaderna.

Hur som helst så har jag idag tagit ner våra hjärtan på tråd, och känner mig faktiskt ganska stolt. Och då blir jag återigen rädd. Rädd över att jag är så lat, att jag känner mig stolt över att jag fått ner mina julpynt när solen steker utanför och kastanjerna blommar......

När jag en timme senare, efter min enorma ansträngning går en promenad med barnvagnen, tittar jag in till vår andra granne (alltså inte hon som snällt tror att våra julpynt är inredningsdetaljer) ser jag mellan deras oklippta gräs och skrotbil (som parkerades på tomten 1987 och som inte blivit flyttad en enda gång sen dess) att i deras fönster står minsann adventsstaken kvar. Jag var alltså inte sist på vår gata att dansa ut julen en sommardag i maj. Fast min tröst varar bara en sekund, för när jag tänker efter tror jag den adventsstaken också parkerades där 1987 och har sett alla årstider sedan dess.......

Inga kommentarer: