måndag, december 04, 2006

Jämföra

Varför ska man alltid jämföra sig med dom som är bättre än en själv?
Ja en ännu bättre fråga är ju varför man jämför sig överhuvudtaget. Men för min del har jag svårt att sluta jämföra mig så just nu är det inget alternativ.
Så en lösning är ju då att sluta jämföra sig med de som i någon mening är bättre än mig själv och istället börja jämföra mig med de som är lite sämre än mig själv. Då kanske jag ser mig själv som ganska bra, och i vissa fall t.o.m helt lysande.

Hela tiden jämför jag min fysiska förmåga, tex löpning, med de som ligger före mig i elljusspåret. De där ryggarna framför mig, va fort dom springer, och varför orkar jag inte springa så fort.
Snälla du, titta bakåt istället. Titta på de som ligger och flåsar dig i ryggen och tänk istället att "så bra jag springer i förhållande till dom som ligger i hälarna på mig"

Likadant när jag jämför mitt hem, min trädgård eller något annat. Varför leta upp de som har de välskötta trädgårdarna, eller de välstädade hemmen med de matchande möblerna eller de som har en snygg klädstil. Leta istället efter de som ligger på samma nivå som mig själv eller ett snäpp under. De som inte heller hinner klippa häcken när man ska, eller som inte krattar sin grusgång eller som oftast har en otvättad bil. Det är ju dom jag borde jämföra mig med, och på så sätt känna mig ganska lyckad.

Låter så enkelt, men är ack så svårt.

Mitt nyårslöfte blir att leta upp följande;
* en löpar-partner som springer en aningens saktare än mig
* en rufsig och vildvuxen trädgård som är en aningens mer oigenomtränglig än min trädgård
och så ska jag på så sätt känna att jag ligger på en alldeles lagom nivå för att vara mig själv.

Det gäller bara att min löpar-partner inte hinner tjuvträna från det att jag hittat henne tills det att jag börjar träna....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trädgård klar (den har inte blivit bättre sen du såg den...)! Löpningspartner kan jag inte hjälpa dig med: fel kön och ruskigt osugen på att bli vald pga att man är lite (troligtvis mycket) sämre .

Anonym sa...

Mitt knep för att komma över jämförelsehetsen är att hitta på en stor brist hos den som är bättre än jag själv. Alltså, tex "hon springer snabbare än mig i elljusspåret, men hon har ett jäkligt fult skratt" eller "han tjänar visserligen massor med pengar som investmentbanker på wall street, men han har alltid dålig andedräkt". Hihi, mycket enklare att känna sig bättre då! Och försöka komma ihåg att livet är ju ingen tävling....

Nez sa...

ÅH, vilket bra tips! För oftast hittar man ju bara alla bra saker som alla har, och så lägger man ihop alla bra saker från var och en man känner och så får man ju fram en supermänniska. Och det är ju inte rättvist mot en själv. Nä, nu ska jag ut och hitta fel och brister hos andra och känna mig lite lite bättre. Kram till dig jerseyg.!