tisdag, oktober 20, 2009

Bullbak


Idag har det bakats bullar. Det började inte så bra då vi inte hade varken vetemjöl eller ägg att pensla bullarna med. Men efter övervägande och tjat från min dotter så bestämde vi oss att göra bullarna på Vetemjöl special Fullkorn, speciellt framtaget för brödbak....Och när det gällde ägget så ringde min dotter till mormor:
- Hallå, svarar mormor
- Hej, säger min dotter.
- Hej, säger mormor glatt, är det du som ringer.
- Vi har inget ägg.
- Jasså har ni inget ägg.
- Nä, till bullarna.
- Men ni behöver väl inte ägg i bullarna.
Då ser min dotter på mig med en min som säger "har du lurat mig mamma, vi kan ju visst baka bullar utan ägg". Jag viskar till henne att det är till att pensla bullarna.
- Vi ska pensla bullarna.
- Jaha svarar mormor, men du kan använda mjölk eller filmjölk. Det går nog lika bra.
- Vi kan ta mjölk, viskar min dotter till mig.
- Hej Då, säger hon sen snabbt och ska lägga på, men jag hinner precis fånga telefonen och få ytterligare instruktioner om penslingen.
Och sen började vi baka. Min dotter ska ju bli bagare säger hon, och det förstår jag, för som hon kavlade. Helt hysteriskt och energiskt som jag aldrig sett någon kavla innan. När vi sen skulle lägga ut bullarna på plåten, sa jag att hon kunde snitsa till dom lite så att de skulle jäsa liksom från mitten. Hon fattade direkt och snacka om att hon fixade till dom så dom jäste snyggt. Har nog aldrig sett så snygga bullar av fullkornsvete och penslade med mjölk.

Lillbror han stod bredvid och skrek "maka, maka, maka" med jämna mellanrum. Storasyster gav honom smakprov på kanelröran vi hade som fyllning. Men det var bara små små smakprov, så han tröttnade och tog till slut en ogräddad bulle och stoppade i munnen, men den var antagligen inte så god för den kom ut lika snabbt samtidigt som han sa "nääääää". Den bullen åkte inte in i ugnen heller....

Inga kommentarer: