onsdag, maj 19, 2010

Tandborstservice

Vid tandborstning kan det gå till enligt följande hemma hos oss.
- Mamma sitt kvar här med lillebror.
- Men vi ska ju alla gå och borsta tänderna.
- Nej du ska sitta kvar här. Jag ska ge er en liten service.
- Å så lyxigt.
Vi väntar lillebror och jag. Hon kommer tillbaka efter någon minut.
- Varsågod. En service. Här får ni tandborste med tandkräm och ett glas vatten.
- Å tackar, vilken bra service vi har här.
Fast helst hade jag väl sett att vi stod i badrummet och borstade tänderna. Särskilt när lillebror doppar, doppar och doppar sin tandborste i glaset utan att direkt vilja borsta tänderna däremellan. Men blir man erbjuden en service tackar man ju helt enkelt inte nej.

Hemma hos mormor har vi varit ute och cyklat. Mormor går med lillebror uppför trappan till hennes hus. Jag stannar nedanför trappan för att lasta in cyklarna i bilen.
- Ska vi stänga grinden kanske, eller kommer du upp, frågar mormor mig.
- Nä stänga grinden, säger lillebror.
- Ja vi stänger väl grinden då, och mormor får hjälp med att stänga grinden av lillebror. Han tittar ner på mig med en förnöjd min
- Du fö liten mamma, du fö liten mamma.
- Jasså är jag för liten så du måste stänga grinden.
- Jaa mamma, du ä fö liten.
Ja så är det att vara lillebror. Då är man ofta för liten, och då måste man ju projicera över det någon gång på någon annan för att känna sig stor emellanåt...

Inga kommentarer: