torsdag, november 09, 2006

Sverigehäftet

Jag erkänner. Jag brukar faktiskt bläddra igenom Sverigehäftet. Ni som har Ingen Reklam Tack på er brevlåda har kanske glömt av vad sverigehäftet är för något. Det innehåller all sköns olika sorters passa-på-erbjudanden typ prenumerationer på tidningar, sockar, frimärken, underkläder m.m. Erbjudanden som man verkligen INTE KAN MISSA!!

Ett av erbjudandena fick mig att fundera. "Servisen som hyllar blommornas kund, Carl von Linné". Jubileums erbjudande - passa på, står det i annonsen. En servis med söta små blommor i olika arter, i ljusblått. Då gick det upp för mig, kan det vara så att kaffeservisen är på väg att dö ut ?

Alla pensionärer har väl blommiga kaffeserviser så att köksskåpen svämmar över. Men dom lever ju inte så länge till....

40-talisterna har antagligen köpt kaffeservis av någon välgörenhetsförening eller så har de väl samlat ihop en servis genom att ge blod. Förr fick man nämligen en kaffekopp i stället för en T-shirt som nu, när man tappats på blod. Eller så har de ärvt sin mammas servis eller köpt en ny billig på någon stormarknad eller har kvar sina bruna 70-tals koppar. Frågan är då om 70-talisterna vill ärva dessa kaffekoppar och börja införa dessa på sina bjudningar ?? För 30-åringarna har väl aldrig ens varit i närheten av att köpa en egen kaffeservis eftersom de tillhör kaffeMUGGsgenerationen eller kaffeGLASgenerationen. Fast vissa trendnissar i 20-30 års åldern har faktiskt kaffekoppar, men inte några gulliga med blommor på. Utan de galet trendiga 50-tals mönster kaffekopparna som åter igen är ute på marknaden till hutlösa priser. Eller så finns det dom som är som jag, och har en ihopsamlad servis (en kaffekopp varje födelsedag...) nerpackad i en brun låda. Och använder endast mugg till att dricka kaffe i.

Ja, jag är nog allt lite orolig att alla dessa små blommiga kaffekoppar kommer att ligga i högar på Myrornas om några år om det snart inte händer något drastiskt inom kaffedrickartrenden. Främst i trendtåget går ju alla caféer. Det är därifrån vi tar efter hur vi dricker kaffe hemma också. Så om inte Condecco och Espresso House och vad-de-nu-heter-caféerna börjar servera sina caffe latte i Carl von Linnés kaffekoppar snart, så kommer de små blommiga kopparna gå en säker död till mötes! Posted by Picasa

1 kommentar:

Anonym sa...

Aha! Ytterligare en kaffeservisägare som krupit upp ur sitt hål och "kommit ut".
Jag har gått steget längre:
Jag har min framme och jag använder den. Två gånger om året.
I allt annat väsentligt håller jag med dig;
Vår generations kaffeserviser är påtvingade redan vid barnsben. Ett ganska elakt sätt att förvandla små oskyldiga barn utan förmågan att göra omdömmesfulla val till kaffeservisägare, något som idagens Lattesamhälle faktiskt är ett handikapp, ett utanförskap.
Eller är det det?
Det verkar ändå som om Kaffeservisen kommer att leva vidare, i lönndom i form av födelsedags-, konfirmations- och studentkaffekoppar i prydliga rader i skåp eller omsorgsfullt nedpackade på vinden. Och eftersom vi inte alls gör det fria val vi tror oss göra, kommer vi förse våra egna telingar med koppar och fat på bemärkelsedagarna. traditionen lever vidare, om än på vinden...