torsdag, november 09, 2006

Från dålig andedräkt till Kina

Visst är det helt fantastiskt hur våra tankegångar kan länkas samman. Att man i tanken kan nysta ihop flera olika trådar till att leda från ett sammanhang till ett annat som inte alls har någon anknytning till varandra om man ser dem separat. MEN om man får hela tankekedjan frammålad för sig så ser man hur sambandet blir klarare och klarare....

JAg ska ge ett exempel. Igår när jag skulle somna pratade vi om dålig andedräkt. Att det är lite pinsamt på jobbet om man går och är hungrig tex och känner att man har dålig andedräkt och så ska man prata med någon viktig person eller någon kollega. Ska man då säga att man har dålig andedräkt eller bara låta den andra personen märka det själv och så får han/hon ställa/sätta sig på ett lagom avstånd själv för att undvika lukten. Hur som helst började jag då tänka på att jag måste ha några nya skjortor till jobbet när jag efter mammaledighet börjar jobba, för plötsligt innehåller bara garderoben mysiga hemmakläder och för små toppar (vet inte när dom krympte....). Då kom jag och tänka på att jag skulle kunna be svägerskan sy upp några i Kina där hon bor.
Undra om dom förresten fick det vykortet vi skickade härom veckan. Jag måste fråga min sambo.
Hela denna tankegången ledde till att meningsväxlingen blev lite lustig.
- Man borde ha typ något munvatten till hands på kontoret inför möten och sånt.
Någon sekund senare, för hela tankekedjan som jag beskrev ovan tar ju bara någon sekund att tänka...
- På tal om det, har din syrra fått det vykortet vi skickade till henne ?

Inte undra på att man ibland kan få samtal att ta vägar som leder från en finne på hakan till att diskutera atombomber i korea. Och sen undrar man hur i all världen kunde vi resa från min haka till andra sidan jorden på en sekund ??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade en elev som för några veckor sedan satt med munnen för handen hela tiden när han skulle prata. Eller prata gjorde han inte för han mumlade bara eftersom han dels hade handen för munnen och dels inte öppnade munnen när han skulle säga något. Tillslut blev jag irriterad och sa till honom att nu får du ta bort handen och prata ordentligt, annars hör jag inte vad du säger! Då kom det fram att efterosm han var muslim och de hade fasta så luktade han så illa i munnen... så ville han inte öppna munnen. Tänkte bara på det när du skrev om dålig andedräkt...

Nez sa...

ja shit, det kan man ju verkligen tänka sig att det luktar illa om man inte äter något....undra om hans ramadan-vykort kom fram...eller man kanske ska undra om man skickar ramadan-vykort precis som typ julkort.... ??