söndag, februari 19, 2012

Billekar

Vi åker hem från hemliga mormor.
- Vi leker en lek, säger storasyster.
- Javisst säger vi.
- Jag tänker på ett djur så får ni fråga frågor och gissa. Jag börjar.
Hon tänker en stund.
- Nu är jag klar.
- Har den fyra ben, frågar jag,
- Ja.
- Har den huvud, frågar lillebror.
- Ja, säger storasyster.
- Yes! replikerar lillebror triumferande eftersom han gissat rätt.
- Har den päls, frågar jag,
- Ja, säger storasyster.
- Har den ögon, frågar lillebror.
- Ja.
- YES! väser lillebror igen.
- Är den brun? frågar jag.
- Nej.
- Har den hals, frågar lillebror.
Storasyster himlar lite med ögonen och jag fnissar.
- ja det har den.
- Yes, säger lillebror igen.
- Bor den i skogen frågar jag.
- Nej, svarar storasyster.
- Har den sex halsar, undrar lillebror.
Då skrattar både jag och storasyster.
- Nä.
- Är det jag? undrar lillebror.
- Nä det skulle ju vara ett djur.
- Är det en människa? undrar lillebror igen.
- Nej det är ju ett djur, säger storasyster igen.
Lillebror börjar tröttna lite.
- Är det en gubbe?
- Nej det är ju ett djur, säger storasyster ganska tålmodigt.
Lillebror tröttnar och slutar gissar och till slut har jag gissat rätt på leopard.
Ändå måste jag ge en eloge till lillebror, för visst är det så att lekar faktiskt blir roligare när man tänker lite out of the box.
-

1 kommentar:

AKA sa...

Hahaha ljuvligt! Har den huvud!!