måndag, december 06, 2010

Hö:a

Min dotter är bäst. Hon är bäst på mycket. Till exempel är hon bäst på att hitta på bra ord. Det allra bästa hon hittat på hittills är "Hö:a". Ett ord du säger samtidigt som du andas ut. Prova får du se. Kanske att du då hör hur man ska använda ordet?
Inte?
Då ska jag berätta för dig.
När det är kallt och vinter har vi vantar. Vantarna kan ibland vara otäckt kalla. Då tar min dotter sina vantar, sträcker dom emot mig och säger
- Mamma, kan du Hö:a i mina vantar innan jag tar på mig dom?
- Såklart, svarar jag och andas då ut några andetag i vanten, med några ljudliga Hö Hö Hö som följd.
Vi Hö:ar alltså i vantarna för att få dom lite varmare och goare innan vi går ut i vårt snötäckta köldiga landskap. Ett mycket använtbart ord så här års. Uppfunnet av en 5-åring som inte tycker om att frysa.

Inga kommentarer: